W dużych firmach niezbędny jest podział struktury firmy na specjalne działy. Są więc działy zajmujące się marketingiem firmy i dbające o jej wizerunek na zewnątrz. Są działy zajmujące się sprzedażą produktów i usług, są działy obsługi klienta, działy finansów, czy dział IT.
Do każdego z nich przydzielony jest kierownik działu, czyli osoba o kompetencjach i doświadczeniu pozwalającym na dyrygowanie tym działem. W każdym dziale pracuje od kilku do nawet kilkudziesięciu pracowników, którzy potrzebują mieć kogoś nad sobą. Musi to być osoba odpowiedzialna, ciesząca się szacunkiem wśród pracowników.
Kierownik działu jest tą właśnie osobą, do którego zgłaszają się pracownicy mający jakiś problem. Musi on zatem mieć wiedzę dużo większą od nich i doświadczenie w rozwiązywaniu nietypowych problemów. W każdym dziale jest pula zadań do wykonania, które rozdzielić musi pomiędzy pracowników kierownik, znając kompetencje i mocne oraz słabe strony swych podwładnych.
Kierownik danego działu może więc zatrudnić się wszędzie tam, gdzie potrzebny jest silny pracownik do zarządzania zespołem. Najczęściej na kierownika działu wybiera się specjalistę z tego działu, który przez lata pracy wykazał się doświadczeniem.
Tagi: kierownik działu, manager, praca, stanowisko kierownicze, zarządzanie zespołem