Rolą dobrego kierownika jest nie tylko mądre zarządzanie swoim działem. Planowanie pracy, rozdzielanie obowiązków między pracownikami, sporządzanie ocen pracowniczych, udzielanie urlopów, pilnowanie ładu i porządku, realizowanie celów. W praktyce okazuje się, że to nie jedyne obowiązki, z którymi musi się zmierzyć osoba odpowiedzialna za zarządzanie działem. W codziennej pracy pojawiają się bowiem takie sytuacje, które managera zmuszają do wyjścia poza dział. Jedną z takich sytuacji niewątpliwie jest konflikt pomiędzy działami.
Przytoczmy przykład współpracy dwóch działów w zakresie obsługi zleceń klientów. Jeden dział wykonuje pewien zakres pracy, po czym przekazuje ją dalej do drugiego działu. W praktyce ten drugi zespół odpowiada za zrealizowanie zlecenia. Jednak dopóki pierwszy dział nie prześle rozpoczętego zadania, to drugi dział nie ma co robić. Wyobraźmy sobie znaczne opóźnienia w przekazywaniu spraw. Pracownicy między sobą rozpoczynają niemiłe dyskusje, pojawiają się pretensje, czego efektem jest konflikt wiszący w powietrzu.
W takich sytuacjach do działania powinni wkroczyć kierownicy zespołów. Pierwszym krokiem jest zdobycie wyczerpujących informacji od wszystkich pracowników oraz poznanie przedmiotu sporów. Następnym krokiem powinna być dokładna analiza procesów oraz znalezienie przyczyn powstałych problemów. A finalnym krokiem jest znalezienie rozwiązań i wdrożenie ich do pracy zespołów. Tylko kompleksowe podejście kierowników do konfliktu między działowego jest w stanie skutecznie zaradzić powstałym problemom.
Tagi: kierownik, kierownik działu, manager, praca, zarządzanie zespołem, zespół
1 komentarz
K.R.
To prawda 🙂 Ja w swoim dwuletnim stażu na stanowisku kierownika miałem bardzo dużo takich sytuacji w których były konflikty między działami. Trzeba umieć się dogadać ze wszystkimi.